fredag 29 augusti 2008

Nothing I have ever known - has made me feel this way

Det är höst nu, det känner man i temeraturen, man kan känns det i lugnorna. Sommaren är slut, tillbaka till vardagen, och lycka till alla medelålderskvinnor med höstdepressioner!
Så många minnen från detta väder. Bussar till Holmsund, bokläsning på träbänkar täckta med frostiga löv och röken från cigaretten som verkar skicka ut hemliga meddelanden till förbipasserande. Tänker såklart tillbaka på hösten 2006, då allt var nytt. Kärleken var död och redan spottad på, fingervantarna hade avklippta toppar, halsduken luktade rök/parfym/frihet. Skolan funkade inte, ensamheten var det bekvämaste jag visste och jag var stolt. Stolt över att vara fri och kunna njuta av kylan, luften och färgerna!
Känns äckligt verkligt och nostalgisk när jag är ute och går i höstmörkret. Vissa minnen får gärna blekna men de flesta gör aldrig det. Ibland vet jag inte ens vilket år eller årstid det är.
Humöret har för första gången den här veckan börjat skifta. Det är inte stabilt längre, får jag snälla skylla på hösten? Vet exakt vad jag gjorde för två år sedan idag, och så kommer det förbli ett par veckor/månader. Då kommer minnen från både 2006 och 2007 utspela sig framför mina ögon med jämna mellanrum.

Jag kan fortfarande inte sova. Igår natt var jag faktiskt helt utmattad i både kropp och själ, men ja, orkar inte gå in på vad som brukar hände precis innan jag somnar. De som vet, de vet och de som inte vet, ja, ni ska då förmodligen inte veta.
Trodde att det hade slutat men det har börjat igen och är starkare än vanligt.
Somnade tillslut vid 6-tiden. Stabilt. Försov mig till 11:45 då jag var helt nyvaken och tydligen skulle ha terapi. Det var jag inte riktigt beredd på så jag avslutade samtalet eftersom jag knappt kunde hålla mig vaken och huvudvärken nästan var helt olidlig. Dagen fortsatte på stan där jag köpte en riktigt snygg tröja och la undan en söt liten klänning.

Ska kanske träffa Jonas i Kramfors nästa helg! Helt oväntat men jag är väldigt glad över att jag ska få träffa honom igen. Kommer nog bli en lika trevlig fest som sist. Fast jag vet inte vad jag ska ha på mig alls faktiskt... Så mycket att tänka på.

Färg: Vilket humör har jag just i denna period och vad vill jag visa för humör på utsidan?
Form: Har jag tränat tillräckligt eller kommer jag kanske gå upp i vikt nu och inte kunna ha något tight på mig?
Funktion: Kommer vi vara inomhus eller utomhus eller vara inomhus men behöva röra oss utomhus någon gång under kvällen?
Skor: Kommer det vara regnigt ute, ska vi gå mycket, eller kommer jag inte ha på mig skorna nästan alls om vi ska vara inomhus?
Hår: Kommer det att blåsa i motvind eller medvind om vi ska vara ute och gå?
Accesoarer: Finns det någon risk att jag blir för full och tappar bort halsband + örhängen när jag ska ut på äventyr?

Ja, du ser ju! En hel jävla vetenskap och en jävla massa planering. Får väl ringa SMHI innan vi ska utomhus, ha med mig en extra outfit + örhängen + skor + hårspray för att vara på den säkra sidan!

Inga kommentarer: